Yoga & mindfulness

Yin 
Yinyogan är en lugn typ av yoga där vi fokuserar på bindvävnad, leder och ligament. Fokusområden i Yinyoga är höft, lår, bäckenbenet och ländrygg. Alla övningar utförs på golvet med avslappnade muskler och ställningarna hålls i 3-5 minuter. Du öppnar upp på djupet i fysiska och emotionella spänningar. Medveten andning används för att känna vad som händer i kroppen och sinnet vid utförandet av Yinyogan. 
Yinyoga passar alla, men är särskilt bra om du är stel och begränsat rörlig. Yinyoga är också avstressande och passar dig som behöver varva ner och vara i dig själv. 

Vinyasa 
Vinyasayoga är en dynamisk och fritt flödande yogaform där ingen klass är den andra lik. Ordet vinysasa innebär just flöde och denna form är en av mest förekommande stilarna idag. Det finns många olika varianter av vinyasayogaklasser som passar perfekt för dig som vill ha en varierad yogapraktik och utmanas fysiskt och mentalt. Under ett pass kan vi jobba med bla balans, närvaro, stärkande övningar samt smidighet! 

Ashtanga 
Ashtanga är en dynamisk yogaform och beskrivs ofta som en av de mest fysiskt krävande yogaformerna. Det som är typiskt med ashtangayoga är att man utför ett visst antal positioner i en bestämd ordning, där andningen synkroniseras med rörelserna i ett flöde, så kallad vinyasa. 
Fysiskt krävande övningar kombineras med andning, koncentration och närvaro i nuet. Öka din muskelstyrka, hälsa och livskraft med Astanga! 

Hatha 
Hathayoga är ett samlingsnamn för all typ av fysisk yoga. Ordet Hatha är sanskrit, där “Ha” betyder sol och “Tha” betyder måne. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande och därmed en bra balans i kropp & knopp! 
Hathayoga passar utmärkt när du vill ge dig själv en lugnare fysisk klass. Utöva hathayoga om du vill ha en skön blandning av enkla andningsövningar, stärkande och stretchande positioner, ibland med sittande meditation, fri från prestation.

MediYoga 
MediYoga är en medicinsk forskningsbaserad och terapeutisk yogaform som har testats och tillämpas med mycket goda resultat och som idag används inom svensk hälso- och sjukvård. Särskilt goda resultat har setts mot bl.a. kronisk ryggsmärta, huvudvärk, rygg/nacksmärta, stressyndrom, ångest, depression och utmattningssyndrom. 
Kärnan i MediYoga är att skapa ökad balans fysiskt, mentalt och emotionellt. MediYoga kan utföras av alla efter egen förmåga och passen innefattar ett strukturerat upplägg. De delar som ingår i passen är andning, fysiska övningar & rörelser, ögonposition, ljud och meditation. 
Med andningen i fokus arbetar vi med koncentrationstekniker, uppmärksamhetsträning och mjuka, lugna, inkännande rörelser för att aktivera kropp och sinne. Detta ökar också vår medvetenhet och verkar för en djup balans i kroppen på alla plan, både fysiskt och mentalt. Alla MediYoga instruktörer, lärare och terapeuter har grundläggande medicinsk kunskap.

Yoga basics 
Yoga basics lämpar sig utmärkt för dig som vill ge dig själv en lugnare fysisk klass. Den passar alla, eftersom var och en praktiserar yoga helt utifrån individuella förutsättningar och motiv fria från prestation. Yogans mjuka, fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer. Den ger redskap till hälsa, styrka, rörlighet, inre lugn, inspiration, livsglädje och balans. 
Ett yoga basics pass innehåller alltid kroppspositioner (asana), andningstekniker (pranayama), djupavslappning/yogisk sömn (yoga nidra) och avslutas med meditation (dhyana) för att uppnå balans mellan kropp, sinne och själ.

Mindfulness 
Mindfulness yoga handlar om att mer befinna sig i nuet än att vara upptagen i tankar om vad som har hänt eller kommer att ske. Under ett pass med Mindfulness ligger fokus på närvaro, andning och kroppsmedvetenhet. Du som deltagare får göra uppmjukande och stärkande yogarörelser, andningsövningar och meditera. Mindfulness ger dig verktyg mot stress och splittring.

BodyBalance 
Les Mills BODYBALANCE™ är en varsam blandning av yoga, tai chi och pilates som gör dig centrerad och lugn. Fokus ligger på andningen samtidigt som du tränar styrka, balans och rörlighet till mjuk musik. Kombinationen av teknik och rörelse ger dig ett fysiskt träningspass, inre balans och harmoni. Precis som på alla Les Mills program, släpps ny musik och koreografi var tredje månad.

Mobility 
Mobilitet handlar om graden av kontrollerad rörlighet, att kunna äga och kontrollera kroppens rörelser. Det involverar både muskler och leder. När du arbetar med mobilitet så är målet hela tiden att bli starkare i hela rörelsen, speciellt i det nya rörelseomfånget. Det innebär också att du vänjer ditt nervsystem vid att hantera dessa positioner – vilket också möjliggör för dig att öka din prestation. 

Power Yoga 
En träningsform som kombinerar styrka och avslappning. Du utmanar din uthållighet, smidighet och balans genom statiska och dynamiska positioner. Tillsammans med andningsövningar och meditation når du även avslappning och mental styrka. 

PowerYoga – Nybörjare 
En fysiskt och dynamisk yogaklass där vi tränar styrka, balans och smidighet. Vi upprepar serier av positioner flera gånger och lägger stor vikt vid rätt andning i kombination med rörelserna. Du använder din andning, asanas (olika kroppsställningar eller positioner), vinyasa (rörelse eller flöde) och fokus. Syftet är att stärka kroppen, öka smidigheten. Klassen passar dig som gillar rörelse och kraft som verktyg för att släppa på anspänning och stress.